Top

Jak využít prvky lesní terapie během koronavirové karantény?


I v době plošné karantény jsou individuální vycházky do přírody možné a velmi žádoucí. Příroda a živý vztah s ní je klíčem pro léčbu člověka odnepaměti a i v současné době nám může nabídnout pomoc na úrovni fyzické i psychické (má-li smysl je pro tento účel vůbec oddělovat):

  • Lesní vzduch je plný fytoncidů, částic, které jsou pro lidský imunitní systém signálem pro nastartování vysoké aktivity. Dýchejte v několika cyklech pomalu, zhluboka, na cca 5 vteřin zadržte dech. Kromě fytoncidů je ve zdravém lese ve vzduchu i množství dalších prospěšných látek a pomalé dýchání aktivuje relaxační funkce v těle a tím i ozdravné procesy.
  • Nebojte se kontaktu s „více-než-lidským světem“. Dotýkejte se půdy, hrajte si s klacíky, šiškami, čichejte k mechu, ke stromům. Pokud si umažete ruce od hlíny, potkáváte se s velmi užitečnými bakteriemi Mycobacteria Vaccae, které přímo zázračně povzbuzují psychiku i imunitní systém (bez jakéhokoliv rizika pro člověka). Je v pořádku, když si po příchodu domů důkladně umyjete ruce, k tomuto efektu stačí pár desítek minut.
  • Při hrách a procházce v lese buďte kreativní, zkuste postavit domeček z klacíků nebo hledat nejoblejší kámen, nejbarevnější rostlinu, atd. Odvedete tak myšlenky od témat, které v nás mohou vzbuzovat úzkost a mnohem snáz se uvolníte a odpočinete (což má opět velký vliv na výkonnost imunitního systému).
  • Zkuste takto, pokud možno bezcílně, zůstat v lese alespoň dvě hodiny (podle počasí), získaný efekt pro vaše zdraví a pohodu může trvat až několik dnů.
  • Cítíte-li úzkost nebo samotu, zkuste se zaměřit na přítomný moment a pomyslete na miliony dalších bytostí, rostlin, zvířat, lidí, bakterií, které jsou v tuto chvíli s vámi a kolem vás – ať už právě jste v lese nebo ne. Čelí podobným výzvám jako vy a mají tu na světě podobné úkoly. Pocházíme z jednoho zdroje života a jsme spojení neviditelnou sítí vztahů – zkrátka jedna rodina.
  • Další formou spojení s přírodní podstatou v nás je také otužování. Nikdy není pozdě s ním začít! Může to být pro začátek pár (desítek) vteřin chladné vody na konci obvyklé teplé sprchy, přičemž každý den nějakou vteřinu přidáte. Samozřejmě bez násilí, postupně. Pokud máte zájem o opravdu důkladný trénink imunitního a dalších autonomních systémů v těle i mysli, zkuste tutoriál k Wim Hofově metodě, prokazatelné velké výsledky přináši už po několika dnech (v angličtině): https://wimhofmethod.com/free-mini-class.
  • Mějte rádi sebe i ostatní živé tvory 🙂🙏🍀🌲
Share
Aleš Miklík

No Comments

Post a Comment